مصاحبه سال 92 با رضا و شبنم
وب سایت طرفداران شبنم قلی خانی
تاریخ : پنج شنبه 1 مرداد 1394
نویسنده : Sajjad King

 

 

مجله اينترنتي برترين ها


مجله خانواده سبز: شبنم قلي خاني يکي از بااخلاق ترين بازيگران تلويزيون کشورمان است که بارها با نقش آفريني هاي خود در سريال هاي مختلف اوقات خوشي را برايمان رقم زده و با نقش هاي مختلفي که بازي کرده در حافظه ما جايگاه ويژه اي پيدا کرده است.

شبنم قلي خاني دو سالي است که به همراه همسرش به کشور استراليا سفر کرده و مشغول تحصيل در رشته کارگرداني سينما است. او که رابطه خوبي با مطبوعات دارد، در اين دو سال که خارج از ايران زندگي مي کند کمتر مصاحبه کرده و بدون حاشيه مشغول ادامه تحصيل است.

در تمام اين سال ها که خانم قلي خاني به شهرت رسيده، هيچ وقت به همراه همسرش حاضر به گفتگو و عکاسي نشده است. مي گويد رضا (همسرش) تمايلي به انجام اين کار نداشته و ترجيح مي داده جلوي دوربين آفتابي نشود اما حالا و بعد از گذشت 6 سال از ازدواجشان، زماني که دو هفته اي براي ديدن خانواده هايشان به ايران آمدند، دعوت خانواده سبز را پذيرفتند و در گفتگوي مشترک با ما شرکت کردند. ضمن اينکه يک عکس يادگاري که در استراليا گرفته بودند، در اختيار ما گذاشتند. اين شما و اين صحبت هاي جالب شبنم قلي خاني و همسرش.

براي شروع، ماجراي آشنايي تان را برايمان بگوييد.

- شبنم: خواهر رضا و خواهر من که هر دو از ما بزرگتر هم هستند، دوستان صميمي يکديگر بودند. زماني که در دانشگاه قبول شدم. براي درس ماکت سازي احتياج داشتم يک نفر به من کمک کند. خواهرم گفت برادر دوستم در رشته معماري تحصيل مي کند و مي تواند به تو کمک کند. آشنايي ما از ساخت اين ماکت آغاز شد و در نهايت خواهرهاي ما برايمان اين نقشه را کشيدند و در نهايت سال 86 با هم ازدواج کرديم.


روز خواستگاري استرس نداشتيد؟ مثلا چايي رو پاي آقا رضا نريخت؟ (خنده)

- شبنم: فکر مي کنم شما خيلي به فيلم هندي علاقمند هستيد (خنده) مراسم خواستگاري ما خيلي سنتي و رسمي برگزار شد اما خوشبختانه هيچ اتفاق غيرقابل پيش بيني در آن نيفتاد و همه چيز خيلي خوب پيش رفت.

زماني که تصميم به ازدواج گرفتيد، مريم مقدس پخش شده بود؟

- شبنم: بله، تقريبا شش سال از پخش سريال «مريم مقدس» مي گذشت.

با اين تفاسير زماني که موضوع ازدواجتان جدي شد، آقا رضا صحبتي در مورد ادامه مسير بازيگري نداشت؟

- شبنم: نه، رضا شرطي در مورد ماجراي بازيگري مطرح نکرد و من هم چنين صحبتي را عنوان نکردم که يادت باشد کار من بازيگري است و تا آخر عمر، کارم را ادامه خواهم داد، چون رضا را مي شناختم و مي دانستم آدم منطقي است و راجع به حرف ها و کارهايش فکر مي کند و تصميمات سطحي نمي گيرد. از طرفي رضا باهنر، مخصوصا سينما بيگانه نيست. خواهران رضا عکاس هستند، يکي از پسرعمه هايش فيلمساز است و يکي ديگر از پسرعمه هايش هم (فرهاد توحيدي) فيلمنامه نويس است.

- رضا: فکر نمي کنم شرط گذاشتن مرد و زن براي شغل طرف مقابل، پايه چندان محکمي داشته باشد. من زماني که تصميم گرفتم با شبنم ازدواج کنم از شرايط کاري او باخبر بودم و هيچ مشکلي با ادامه دادن اين مسير نداشتم.

- شبنم: البته بعضي از خانواده ها هم هستند که قبل از ازدواج اين قول را مي گيرند که دخترشان بعد از ازدواج حق کار داشته باشد. همه خانواده ها شبيه هم نيستند، گاهي در بعضي از خانواده ها، محدوديت هايي براي زن ها قائل مي شوند که زياد جالب نيست و اين محدوديت هاست که باعث مي شود خانواده ها پيش از ازدواج، در مورد اين موضوع صحبت کنند تا در ادامه مسير زندگي مشکلي پيش نيايد.

نترسيديد ازدواج باعث محدوديت شما در عرصه بازيگري شود؟

- شبنم: وقتي انسان از زمان و زندگي خود استفاده درستي داشته باشد، همه چيز موازي هم جلو مي رود و ديگر شغل و زندگي مشترک دو مقوله جدا از هم نخواهد بود.در واقع در اينصورت است که هر دو طرف زندگي مشترک شان را همراه با حرفه اي که در حال پيگيري آن هستند بدون هيچ مشکلي پيش خواهند برد. صادقانه مي گويم که وقتي تصميم به ازدواج گرفتم (با توجه به شناختي که از خودم و رضا داشتم) دغدغه اي بابت لطمه خوردن به کارم نداشتم.

- رضا: شما وقتي ازدواج مي کنيد يک نفر را به عنوان همراه و شريک زندگي خودتان انتخاب مي کنيد. ايجاد محدوديت کاري براي شبنم يک مقدار از نگاه مرد سالارنه است که در تفکر من جايگاهي ندارد.

- شبنم: خب در ايران همه مردسالارند ديگه. (خنده)

- رضا: به شخصه قطعا خوشحال خواهم شد که شبنم به دنبال علاقه خودش يعني بازيگري برود. شک نکنيد او هر چقدر در کارش موفق تر باشد، اين موفقيت تاثيرش را بر زندگي مشترکمان هم خواهد گذاشت.

- شبنم: البته من هم قبول دارم که هستند جواناني که در ظاهر روشنفکر هستند اما جلوي فعاليت اجتماعي همسرشان را مي گيرند و به قول رضا با نگاهي مرد سالارنه به همسرشان اجازه کار نمي دهند.

و با اين تفاسير اولويت شبنم قلي خاني بازيگري است يا زندگي مشترک؟

- شبنم: فکر مي کنم نمي توان گفت اولويت زندگي مشترک است يا کار. همانطور که گفتم همه چيز بايد همراه با هم باشد. مثلا امروز من به دليل شرايط زندگي کارم را رها کرده ام و حتي براي چند سال از ايرلن دور شده ام. خودت در جريان هستي که من با 7 سال سابقه در هيئت علمي دانشگاه، اين کار را هم رها کردم و به خاطر زندگي ام به استراليا آمده ام.



اگر آقا رضا يک روز و به هر دليل از شما بخواهد که بازيگري را کنار بگذاريد، چه واکنشي از خودتان نشان خواهيد داد؟

- شبنم: فکر نمي کنم رضا چنين درخواستي از من داشته باشد اما اگر چنين شرايطي پيش بيايد قطعا دليلش را از او جويا خواهم شد چون گاهي يک نفر نکته اي را به انسان مي گويد که از چشم خودِ انسان پنهان مانده است. اگر دليلش برايم قانع کننده باشد، شايد حرفش را قبول کنم و بازيگري را کنار بگذارم. رضا انساني منطقي است و هيچ وقت بدون دليل، مسئله اي را مطرح نمي کند و به همين دليل مطمئنم اگر روزي بخواهد چنين درخواستي از من داشته باشد، با يک دليل منطقي موضوع را مطرح خواهد کرد.

آنطور که مي دانم چند سال ابتداي ازدواج تان، آقا رضا به واسطه شرايط کاري که داشتند در ايران و کنارتان نبودند، اين شرايط آن هم براي روزهاي اول ازدواج يک مقدار سخت نبود؟

- شبنم: بله، در آن روزها رضا به دليل شرايط کاري در دبي بود و مه به خاطر فيلمبرداري در ايران بودم. اين موضوع سختي هاي خاص خودش را داشت اما به دليل اينکه دبي و ايران فاصله زيادي از هم ندارد، هر وقت فيلمبرداري نداشتم به دبي مي رفتم و رضا هم هر وقت فرصت مي کرد به ايران مي آمد و يکديگر را مي ديديم.

فکر مي کنيد بارزترين ويژگي شخصيتي همسرتان چيست؟

- شبنم: بارزترين ويژگي اخلاقي رضا اين است که خيلي کم حرف است که گاهي من را کلافه مي کند (خنده) رضا مهربان و بسيار خانواده دوست است که اين موضوع برايم قابل احترام است چون کسي که پدر و مادرش را دوست دارد، قطعا همسرش را هم دوست دارد. يکي ديگر از ويژگي هاي اخلاقي رضا اين است که حق همه آدم ها و حتي موجودات زنده را محترم مي شمارد. من تا حالا نديده ام رضا حق کسي را پايمال کند. فکر مي کنم اگر بيشتر از اين بخواهم در مورد رضا صحبت کنم مي گويند اينها از خودشان تعريف مي کنند (خنده). در يک کلام مي توانم بگويم رضا انسان خوبي است.

- رضا: شبنم خريد کردن و شکلات خوردن را خيلي دوست دارد (خنده) از شوخي که بگذريم بايد بگويم شبنم خيلي مهربان است. از طرفي شبنم به دليل اينکه انسان خودساخته اي است، مي توان به او تکيه کرد. يکي ديگر از خصوصيات شبنم اين است که با صبر، اهداف زندگي اش را پيگيري مي کند.

تعريف تان از خانواده خوشبخت چيست؟

- شبنم: فکر مي کنم آرامش رواني، نشاط و سلامتي اصلي ترين و کافي ترين شروط خوشبختي است. خيلي ها هستند که قدر سلامتي شان را نمي دانند و به دنبال يک چيز بالاتر مي گردند. همين که انسان در يک خانواده سالم و سلامت زندگي مي کند به نظرم کافي است. آرزوهاي بزرگ در زندگي، گاهي تبديل به حباب مي شود که قطعا يک روز مي ترکد و اثرات بدي روي زندگي انسان مي گذارد.

- رضا: خانواده اي که در آن شادي و آرامش خيال وجود دارد و همه از حضور هم لذت مي برند، به نظرم يک خانواده خوشبخت است.

- البته اگر يک بنز هم به اين خانواده خوشبخت اضافه شود، بد نيست. (خنده)

- رضا: بله، اگر يک بنز هم براي شبنم بخريم خوشحالتر مي شود. (خنده)

زندگي در استراليا چه تفاوتي با زندگي در ايران دارد؟

- شبنم: از نظر رعايت قوانين اجتماعي مثل قوانين راهنمايي رانندگي، در استراليا همه چيز طبق قانون پيش مي رود، همه خودشان را به رعايت قوانين اجتماعي ملزم مي دانند که همين موضوع تا حدي به آرامش رواني انسان کمک مي کند. مثلا قوانين بيمه قوانين مربوط به بيکاري و ... طوري تدوينشده که تا حد امکان حامي مردم باشد. مسئله ديگري که اينجا جلب توجه مي کند، فرهنگ ورزش کردن است. صبح ها که به خيابان مي رويد مي بينيد عده اي در حال دوچرخه سواري هستند، عده اي قايق سواري مي کنند، عده اي مي دوند و ... از طرف ديگر برعکس ايران که همه اتفاقات در خانه مي گذرد، اينجا همه چيز از صبحانه خوردن تا شام و مهماني هاي خانوادگي در خارج از خانه برگزار مي شود و از خانه فقط به عنوان خوابگاه استفاده مي کنند. اين تفاوت ها وجود دارد اما از نظر عاطفي، شرايط براي ما که ايراني هستيم خيلي سخت است. درسته که اينجا دوستان خوبي داريم و با هم در ارتباطيم اما خانواده خودمان چيز ديگري است و حضورشان باعث دلگرمي است که متاسفانه نه خانواده من و نه خانواده رضا در کنارمان نيستند.

- رضا: استراليا کشوري در حال ساخت است. اين کشور توسط مهاجران ساخته شده و به همين دليل به مهاجران احترام مي گذارند و براي اقوام و مذاهب مختلف ارزش قائلند، درست مثل کشور خودمان ايران که همه اقوام با صلح در کنار هم زندگي مي کنند. موضوع مهمي که اينجا وجود دارد، شايسته سالاري است. وقتي مي خواهند کسي را استخدام کنند فقط به سابقه کاري و توانايي هاي او توجه مي کنند و مسائلي مثل سفارش و پارتي بازي در معادلات اداري اين کشور جايي ندارد.



دوست نداريد به ايران برگرديد؟

- شبنم: بدون شک خيلي دوست دارم به ايران بازگردم. به زندگي در استراليا به طور موقت نگاه مي کنم و ان شاءالله طي دو سه سال آينده به ايران بازخواهم گشت و کارم را ادامه خواهم داد. اصلا هدفم از تحصيل در رشته کارگرداني در استراليا اين است که به ايران برگردم و کارم را ادامه دهم.

- رضا: همانطور که شبنم گفت زندگي کردن دور از ايران و خانواده يک مقدار سخت است. اميدوارم به زودي به ايران برگرديم و در کنار هموطنان عزيزمان زندگي کنيم.

قطعا حس پدر و مادر شدن براي هر آدمي، يک حس متفاوت و دوست داشتني است، نمي خواهيد اين حس را تجربه کنيد؟

- شبنم: فکر مي کنم بهترين و عجيب ترين حس دنيا، مادر شدن است. مادر بودن يک حس طبيعي است که براي هر آدم سالمي وجود دارد چون به نوعي حس امتداد حيات و زندگي است. اينکه يک موجود را در درون خودت پرورش دهي و بعد هم براي او مادري کني، حس بسيار لطيف، زيبا و دوست داشتني است. براي تجربه اين حس زيبا، بايد همه شرايط فراهم باشد. با توجه به اينکه ما اينجا تنها هستيم و از خانواده هايمان دوريم، اين اتفاق يک مقدار نگران کننده است.

- رضا: (لبخند...)

بچه دار شدن احتمالا به موقعيت بازيگري شبنم قلي خاني لطمه اي نخواهد زد؟

- شبنم: فکر نمي کنم اين موضوع با بازيگري تداخلي داشته باشد. در سينماي ايران و دنيا بازيگران بزرگي هستند که در کنار بازيگري حس مادر شدن را هم تجربه کرده اند و به راحتي اين دو موضوع را در کنار هم مديريتي کرده اند.

اگر بچه دار شويد، چه نامي برايش انتخاب مي کنيد؟

- شبنم: راستش دوست دارم بچه هاي دو قلو داشته باشم، يک دختر و يک پسر! در مورد اسمشان هم تا به حال فکر نکرده ام اما قطعا اسمي انتخاب خواهيم کرد که در همه جاي دنيا بتوانند به راحتي او را صدا کنند. مثلا اسم من طوري است که دوستانمان در استراليا نمي توانند به آساني صدايم کنند. ان شاءالله وقتي بچه دار شديم، يک اسم ساده و خوش آهنگ براي فرزندمان انتخاب خواهيم کرد. فکر مي کنم اسمي انتخاب خواهم کرد که ترکيبي از يک حرف باصدا و يک حرف بي صدا باشد، مثل آرا...

- رضا: من هم با شبنم موافقم.

حرف آخر را در خانه چه کسي مي زدند؟

- شبنم: حرف اول و آخري در خانه ما وجود ندارد و همه چيز با تعامل پيش مي رود.

- رضا: ازدواج يعني سازش و تفاهم.

- شبنم: در بعضي از مسائل من حرف اول و آخر را مي زنم و در بعضي از مسائل رضا! اينطور نيست که مطلق باشد. نه رضا؟

- رضا: بله درسته.

چرا در اين شش سال که از ازدواجتان مي گذرد، مصاحبه مشترکي انجام نداديد؟

- شبنم: حقيقتش؛ در اين شش سال خيلي ها از ما خواستند که مصاحبه کنيم اما رضا تمايلي براي اين کار نداشت اما اخير در برخي از شبکه هاي اجتماعي عکس هايي از من منتشر شد که در مراسم سينمايي يا کنسرت هاي موسيقي گرفته شده بود. اين عکس با شرح شبنم قلي خاني و همسرش منتشر شد. وقتي چنين اتفاقي افتاد، خيلي شوکه و دلخور شدم که عکس من در کنار کساني که نمي شناسم در فضاي مجازي با اين شرح منتشر شده به همين دليل ترجيح دادم عکس واقعي من و همسرم در اختيار مردم قرار بگيرد تا عکس هاي متفرقه برايم حاشيه ايجاد نکند.

تا حالا شده سالگرد ازدواجتان را فراموش کنيد؟

- شبنم: نه، هيچ وقت.

- رضا: نه، مگرج از جانم سير شده ام که اين روز مهم را فراموش کنم؟ (خنده)

برنامه هاي تلويزيون ايران را پيگيري مي کنيد؟

- شبنم: بله، اخيرا سريال «مادرانه» و همچنين مجموعه «ويلاي من» را تماشا کردم که دوستشان داشتم. البته ما اينجا به شبکه هاي ايران دسترسي نداريم و به صورت اينترنتي بايد برنامه ها را دنبال کنيم.

- رضا: من هم همراه با شبنم «ويلاي من» را تماشا مي کنم. البته اخيرا مسابقات ليگ جهاني را هم با دقت دنبال کردم و مثل هر ايراني ديگري پيگير موفقيت هاي بچه هاي تيم ملي بودم.

در اين دو سال نقشي بوده که در تلويزيون با سينما ديده باشيد و دوست داشته باشيد آن را بازي کنيد؟

- شبنم: راستش وقتي در ايران بودم، زياد علاقه اي نداشتم در کارهاي طنز بازي کنم اما الان که با فاصله بيشتري کارها را نگاه مي کنم، متوجه مي شوم سريال هاي طنز در بين ايرانيان خارج نشين طرفداران زيادي دارد. به همين دليل خيلي دوست دارم وقتي به ايران بازگشتم. ژانر طنز را با يک گروه خوب تجربه کنم اما در نهايت بايد بگويم نقشي نبوده که در اين يکي دو سال ببينم و دوست داشته باشم آن را بازي کنم.



کيفيت آثاري که در تلويزيون استراليا توليد مي شود، نسبت به آثاري که در تلويزيون ايران ساخته مي شود چقدر تفاوت دارد؟

- رضا: دو شبکه خيلي خوب در تلويزيون استراليا وجود دارد که شبکه sbs برنامه هاي مستند خيلي خوبي را به نمايش مي گذارد و در مجموع بار فرهنگي خوبي را به مخاطبينش منتقل مي کند. شبکه ABC هم از نظر خبري فعاليت خوبي دارد اما بقيه شبکه هاي تلويزيون برنامه هاي خاصي ندارند.

- شبنم: فکر مي کنم نقطه قوت برنامه سازي در تلويزيون استراليا مستندسازي است. مثلا يک بار راجع به جراحي هاي زيبايي و عواقب آن مستندي پخش شد که واقعا تاثيرگذار بود. فکر مي کنم جاي چنين مستندهايي در کنداکتور تلويزيون ما خالي است. نکته ديگري که وجود دارد اين است که در هر ساعتي، برنامه هاي خاص گروه هاي سني مختلف6 پخش مي شود و براي سليقه همه سنين برنامه هاي مختلف تدارک ديده شده است اما در مورد سريال سازي قدرت چنداني ندارند!؟

با توجه به اينکه چند فيلم کوتاه در ايران ساخته ايد، نمي خواهيد فيلمسازي در استراليا را هم تجربه کنيد؟

- شبنم: اصولا با هدف ساخت فيلم در رشته کارگرداني تحصيل مي کنم و تا امروز سه فيلم کوتاه هم در استراليا ساخته ام که در حال حاضر مراحل تدوين را پشت سر مي گذارد. يکي از حسن هاي تحصيل در رشته کارگرداني سينما اين بود که با تدوين هم آشنا شدم و براي اولين بار خودم کارم را تدوين مي کنم.

اگر حرفي مانده برايمان بگوييد.

- شبنم و رضا: وقتي انسان از دوستان و خانواده اش دور مي شود، بهتر متوجه ارزش با هم بودن و تعاملات دوستانه و خانوادگي مي شود. در ايران همه در کنار هم هستند و بايد قدر اين «با هم بودن» را بدانيم. چه خوب است که تا وقتي کنار هم هستيم، قدر يکديگر را بدانيم.

 



|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
برچسب‌ها: شبنم قلی خانی , نام همسر شبنم قلی خانی , ارتباط با شبنم قلی خانی , سایت شبنم قلی خانی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ساراوروجک در تاریخ : 1394/5/2/5 - - گفته است :
فلک آخر ربودی گوهر یکدانه ما را
بگو بر ما چرا بردی تو ان دردانه ما را
ندانم از چه رو کردی شعار خویش گل چیدن
گل ما را چیدی و برهم زدی گلخانه ما را
چقدرم صفت های خوب به خودم نسبت میدم مواظب خودت ودوست دخترات باش بهشون بگو ازشون بدم میاد چون اونا هستن ومن نمی تونم باشم یا حداقل کنار تو باشم خدافظ
راستی هیچ وقت از رفتنم ناراحت نباش از طرف من از بقیه هم خدافظی کن عشقم
تا وقتی زنده ام روم نمیام ولی مطمئن باش جوابت وبه نظرام می خونم

پاسخ: سارا جان انشالله خوب میشی توکلت به خدا باشه.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
سلام به همه دوستای گلم. امیدوارم حال و احوالتون خوب باشه. خب این سایتی که میبینین همون طوری که از اسمش مشخصه برای خانم شبنم قلی خانی ستاره سینمای ایران ساخته شده. حتما نظراتتون رو بگید تا توی بهتر شدن وب سایت کمکی کرده باشید نظر های غیر اخلاقی که مغایر با قانون جمهوری اسلامی ایران هستش رو به هیچ عنوان تایید نمیکنم و بلافاصله بعد از دیدن پاک میشه. دارندگان وبلاگ یا وب سایت من با تبادل لینک کاملا موافقم و اگر خواستید تبادل لینک کنید حتما تو بخش نظرات بگید. خب دیگه زیاد صحبت کردم برین توی مطالب امیدوارم خوشتون بیاد.